اوسمار در قائمشهر به یاد قهرمانی اظهارنظرهای متفاوت ویسی در مورد سرمربی لیگ برتری عدم رضایت ترابی از پست بازی در پرسپولیس سمیعی سرپرست استقلال است یا مدیراجرایی؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و یوونتوس| تساوی بی‌حاصل آلگری و دروسی نتیجه و ویدئوی خلاصه بازی لیورپول و تاتنهام| آتش‌بازی کلوپ در آنفیلد تاریخ و ساعت بازی استقلال و ذوب آهن در لیگ برتر فوتبال | ذوبِ آهن، ماموریت جدید نکونام اظهارات عضو سابق هیات مدیره استقلال علیه سمیعی ماندن نکونام در استقلال قطعی نیست خطیر مسئول صدور یا لغو مجوز حرفه‌ای استقلال| جلسه بازیکنان درباره آپشن قراردادها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و وستهم در لیگ انگلیس | جشنواره گل آبی‌های لندن در استمفورد بریج پخش زنده بازی لیورپول و تاتنهام در لیگ انگلیس (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر نساجی | همه هستند جز عالیشاه واکنش ویسی به جریمه ۲ میلیارد تومانی‌اش نکونام: هر طور دلم بخواهد بازی می‌کنم اوسمار در پرسپولیس اقتدار ندارد سنگین‌ترین جریمه تاریخ برای سرمربی فولاد | ویسی ۲ میلیارد جریمه شد تلاش درویش برای ماندن در پرسپولیس
سرخط خبرها

شیرجه به سوی سرنوشت| شناگر مشهدی المپیکی می‌شود؟

  • کد خبر: ۷۰۴۹۹
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
  • ۱
شیرجه به سوی سرنوشت| شناگر مشهدی المپیکی می‌شود؟
آخرین تیر در ترکش مشهدی‌ها برای حضور در المپیک، سینا غلامپور است که چهارشنبه به صربستان می‌رود.

مرتضی اخوان/شهرآرانیوز، استرسی شبیه به آنچه در کنکور تجربه می‌کنید؛ این آخرین آزمون شناگران ایرانی برای رسیدن به المپیک توکیوست و دراین‌میان سینا غلامپور، شناگر مشهدی، هم آخرین تیر در ترکش ورزش استان برای رسیدن به دهکده المپیک است. شناگری که این روز‌ها امتیاز رده‌بندی جهانی‌اش در میان همه شناگران کشور از همه بیشتر است و به‌نوعی امید اول کاروان چهارنفره اعزامی به صربستان برای کسب آخرین سهمیه‌های شنا در المپیک محسوب می‌شود.

 

آخرین رقابت‌های کسب سهمیه در رشته شنا برای المپیک توکیو شنبه و یکشنبه هفته آینده در شهر بلگراد برگزار خواهد شد و شناگر مشهدی همراه با ۳ ملی‌پوش دیگر، مهدی انصاری، بنیامین قره‌حسنلو و متین بالسینی، عازم این رویداد است. دراین‌میان سینا غلامپور عزمش را جزم کرده است تا آخرین سهمیه المپیکی مشهد در کاروانی باشد که امسال از هر دوره خالی‌تر است و گویا کووید ۱۹ بهانه خوبی برای ناکامی ورزشکاران مشهدی در عرصه بین‌المللی شده است. او در آستانه این سفر سخت در گفتگو با شهرآراورزشی از انگیزه‌هایش برای المپیکی‌شدن می‌گوید.


■ این آخرین بخت و فرصت شنای ایران برای کسب سهمیه است؟

- بله. من و ۳ شناگر دیگر تیم اعزامی به بلگراد، خیلی امیدواریم بتوانیم رکورد لازم را برای ورودی المپیک به‌دست آوریم.


■ مسابقات چه زمانی و در کدام کشور برگزار خواهد شد؟

- این پیکار‌ها روز‌های شنبه و یکشنبه هفته آینده در کشور صربستان و شهر بلگراد برگزار خواهد شد. ما روز چهارشنبه عازم صربستان خواهیم شد.


■ در چه ماده‌ای در مسابقات حاضر خواهید شد؟

- من در مواد ۵۰ و ۱۰۰ متر کرال‌سینه شنا می‌کنم و اگر بتوانم رکورد مدنظر برای ورودی به المپیک توکیو را بزنم، می‌توانم سهمیه را به‌دست آورم.


■ این رکورد چقدر است؟

- شناگران برای ماده ۵۰ متر باید زمان ۲۲ ثانیه و ۶۷ صدم‌ثانیه را از خود به‌جا بگذارند و در ۱۰۰ متر کرال‌سینه هم زمان ۵۰ ثانیه و ۳ صدم‌ثانیه حدنصاب ورودی المپیک توکیوست.


■ با این حساب ممکن است خیلی از شناگران دنیا بتوانند این حدنصاب را بزنند. در آن صورت همه المپیکی می‌شوند؟

- به‌طورکلی المپیک ۸۹۸ شناگر را قبول می‌کند و ممکن است همان‌طور که گفتید در دنیا شناگران زیادی این رکورد را بزنند. در آن صورت هرکسی رکورد بهتری از خود برجا بگذارد در وهله اول المپیکی می‌شود. اما اگر باز تعداد نفرات بیشتری از ۸۹۸ نفر رکورد مشابهی را که حدنصاب است، بزنند آن‌وقت امتیاز نفرات در رده‌بندی جهانی مدنظر قرار داده می‌شود.


■ پس احتمالش هست هر ۴ شناگر ما حدنصاب را بزنند، اما باز المپیکی نشوند؟

- بله. اما طبق قانون از هر کشور یک نفر در شنای المپیک خواهد بود و حتی اگر رکورد را هم نزنیم، باز یک نفر از ایران وایلد‌کارت خواهد گرفت.


■ تاکنون از مشهد هیچ‌کس رکورد ورودی المپیک را در رشته شنا نزده است؟

- از کل ایران تاکنون فکر می‌کنم فقط یک نفر، یک‌بار رکورد ورودی المپیک را زده است. از مشهد آریا نسیمی‌شاد و حمید مبرز هرکدام یک‌بار وایلدکارت گرفته‌اند.


■ فکر می‌کنم همین اولین‌بودن می‌تواند انگیزه ویژه‌ای برای شما تلقی شود.

- قطعا همین‌طور است. هم من و هم سایر شناگران اعزامی همه هدفمان این است که رکورد ورودی را بزنیم و این افتخار را برای کشور و شهرمان به‌دست بیاوریم.


■ بهترین رکوردی که در این ماده از خود برجا گذاشتید، چقدر بوده است؟

- حقیقت آن است که به‌دلیل مسائل کرونا و تعطیلی‌ها از سال ۲۰۱۸ به این سمت، من رکوردی نزدم و اصلا می‌توانم بگویم در مسابقه بین‌المللی آن‌چنانی شرکت نکردم. الان نمی‌توانم بگویم رکوردم چقدر است و در چه سطحی هستم. از طرفی، چون امتیاز جهانی من در بین شناگران ایرانی از همه بیشتر است، فشار زیادی روی دوش من است.


■ یعنی در یک‌سال گذشته تمرین نداشتید؟

- چرا. خداراشکر با هماهنگی کمیته ملی المپیک و فدراسیون استخر‌ها برای قهرمانان و کسانی که برای سهمیه المپیک می‌جنگند، باز بود و ما تمرینات خوب و منظمی داشتیم، اما...


■ اما چه؟

- راستش می‌خواهم این را بگویم که کاش با مربی خودم به صربستان می‌رفتم. میثم سعادتی مربی شنای من است و در همه این مدت زحمات زیادی برای من کشیده است. همچنین مجید مشتاق هم در هیئت استان خیلی کمک کرده است، اما متأسفانه الان نمی‌توانم از حضور مربی خودم در این مسابقه بزرگ در کنارم بهره بگیرم.


همه پیشینه تاریخی حضور شناگران مشهدی در آوردگاه المپیک

از «آریا» تا «سینا»

شناگران زیادی از ایران نبودند که بتوانند در تاریخ رقابت‌های المپیک در این پیکار‌ها حاضر شوند. ایرانی‌ها هربار پایشان به استخر‌های المپیک رسیده، با وایلدکارت بوده و فقط یک‌بار گویا یک ایرانی توانسته است سهمیه المپیک در رشته شنا بگیرد. دراین‌میان مشهدی‌ها هم که فقط ۲ بار در شنای المپیک حاضر بودند، با وایلدکارت بوده است. حمید مبرز در المپیک ۲۰۰۰ و آریا نسیمی‌شاد در المپیک ۲۰۱۶ از مشهد با وایلدکارت المپیکی شدند و حالا این‌بار قرار است سینا غلامپور نه با وایلدکارت، بلکه با خلق شاهکار به‌دست‌آوردن سهمیه ورودی المپیک این رؤیا را تحقق بخشد.


آینده مبرز بعد از المپیک

۱۷ مرداد ۱۳۷۹ برابر با ۷ اوت ۲۰۰۰ بود که یک شناگر مشهدی همراه با کاروان المپیکی ایران وارد سیدنی استرالیا شد. حمید مبرز درحالی چشمش به جمال دهکده المپیک روشن شد که امتیاز خوب او در رده‌بندی جهانی در میان ایرانیان، سبب شد تا فدراسیون وقت وایلدکارت را به او بدهد. مبرز که آن‌موقع فقط ۱۹ سال داشت، در رقابت‌های قهرمانی آسیا، اقیانوس آرام که در تایوان برگزار شد، شایستگی خود را در شنای ۱۰۰ متر آزاد نشان داد.

 

مبرز در این مسابقات در ۱۰۰ متر آزاد به زمان ۸۲:۵۳ صدم‌ثانیه دست یافت و رکورد قبلی ایران را که با ۸۹:۵۴ صدم‌ثانیه در اختیار خود وی بود، کاهش داد. مبرز در المپیک سیدنی در ۱۰۰ متر آزاد شرکت کرد. مبرز سال‌ها بعد به استرالیا مهاجرت کرد و در این کشور و در یک تصادف همسرش را از دست داد. او حالا در استرالیا سالن شنا دارد و در زمینه آموزش شنا فعالیت می‌کند.


آینده نسیمی‌شاد بعد از المپیک

آریا نسیمی‌شاد دومین شناگر مشهدی بود که با وایلدکارت طعم حضور در المپیک را چشید. او در سن شانزده‌سالگی به المپیک ۲۰۱۶ ریو اعزام شد و در ماده ۲۰۰متر قورباغه شنا کرد. آریا نسیمی‌شاد آن‌موقع رکورد ملی ماده ۲۰۰متر قورباغه بزرگ‌سالان را با زمان ۲دقیقه و ۱۸ثانیه و ۸۸صدم‌ثانیه به‌نام خود ثبت کرده بود. این شناگر جوان مشهدی که تصور می‌شد مسیر قهرمانی را به‌درستی طی کند، بعد از المپیک در مسابقات قهرمانی کشور‌های اسلامی شرکت کرد و بعد از آن با قبول‌شدن در رشته پزشکی، شنا را کنار گذاشت. البته نسیمی‌شاد تا همین چندماه پیش خداحافظی رسمی‌اش از دنیای شنا را اعلام نکرده بود، اما اردیبهشت‌‍ امسال بود که اعلام کرد دیگر به آب نمی‌زند و ترجیح می‌دهد در زمینه پزشکی که رشته تحصیلی‌اش است، مسیر زندگی‌اش را ادامه بدهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
max
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
0
0
آقا سینا مشهدی نیست نیشابوریه لطف کنید اصلاح کنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->